COMENCEM!
ELS SENTITS
EL GUST: La llengua és un òrgan que el tenim a la boca i que no només s'utilitza per poder parlar sinó que també serveix per poder assaborir els aliments.
A la llengua hi trobem un munt de papil·les gustatives que tenen uns botons gustatius els quals contenen cèl·lules quimioreceptores. Aquestes tenen la particularitat de captar un estímul i transformar-lo en un impuls nerviós. Les papil·les envien els impulsos al cervell a través dels nervis i aleshores sentim el gust.
La llengua distingeix diferents sabors: dolç (xocolata), salat (patates xips), àcid (llimona), amarg (cafè). I tots els altres sabors són combinacions d'aquests.
EL TACTE: Aquest sentit ens permet percebre qualitats dels objectes i medis com la pressió, la temperatura, textura, duresa... Es troba principalment a la pell, que es on es troben diferents classes de receptors que s'encarreguen de transformar els estímuls de l'exterior en una informació que és interpretada pel cervell.
Com es pot veure en la imatge, la pell està formada per dues capes: l'epidermis que és la més externa i prima, i la dermis que és la més interna i gruixuda.
Com que a la pell hi ha molts nervis capten estímuls que poden ser de diferents tipus segons el que hagin de percebre.
LA VISTA: Aquest és el que ens permet percebre la forma i el color dels objectes, la claror, la foscor... Els òrgans d'aquest sentit són els ulls i estan formats pel globus ocular i els òrgans de protecció.
Els ulls són dos òrgans de forma esfèrica situats en les òrbites oculars i rep la llum i té la capacitat de formar imatges dels objectes. I un cop les imatges han passat per les tres capes del globus ocular, que explicarem a continuació, la retina les envia al cervell a través del nervi òptic per mitjà d'uns impulsos.
3 CAPES
- L'escleròtica és la capa més externa i per la part de davant té una part circular transparent anomenada còrnia.
- La coroide que està sota l'escleròtica, on s'hi troba una làmina circular acolorida anomenada iris. Al mig d'aquest hi ha un orifici anomenat pupil·la. I darrera de l'iris hi ha el cristal·lí, que és una lent que enfoca els objectes.
- I per últim la retina que és la capa més interna i és l'encarregada de recollir les imatges.
ÒRGANS DE PROTECCIÓ: Les celles, les parpelles i les pestanyes serveixen per protegir els globus oculars i les llàgrimes ajuden a protegir-los i mantenir-los nets i humits.
PUNT CEC: És aquell punt de la retina en que comença el nervi òptic. Com que al contrari que la resta de la retina, aquí no hi ha cèl·lules fotoreceptores, en el moment en que la llum va cap aquest punt no veiem res.
A classe vam poder-ho comprovar fent aquesta activitat. En un paper tenim una rodona i a 10 cm un cercle. Per exemple, tanques l'ull dret i amb l'ull que tens obert mires la rodona. Vas acostant el paper i arriba un moment en que deixaràs de veure la figura del rombe degut al que he explicat anteriorment.
QUÈ ÉS L'APARELL LOCOMOTOR?
Una de les lesions que pot patir aquest aparell, és la TENDINITIS AQUILEA CRÒNICA. És la inflamació del taló i es produeix quan se'n fa un ús excessiu.
Els teixits afectats són els tendons que són teixits connectius fibrosos que uneixen els músculs amb els ossos. I el tendó d'Aquil·les connecta dos músculs situats al panxell amb el taló. Per tant ocupa des de la part posterior de la cama fins al taló i el solem utilitzar per caminar, córrer o saltar.
I hi ha dos tipus de tractament:
- Repòs
- I si no va a millor, tractament quirúrgic.
El que m'ha anat millor en aquesta unitat és fer el Kahoot, ja que crec que és una activitat molt dinàmica, divertida i que ens ajuda a fer un repàs de les coses més importants abans de fer un examen. També m'agrada fer treballs en grup ja que d'aquesta manera busquem les informacions nosaltres i poder ens assabentem més, encara que m'agradaria que poguéssim triar nosaltres els grups.
Una cosa que em va molt bé és que el professor faci Power Points i que els pengi al moodle perquè així els podem anar mirant.
I una de les coses que intentaré millorar és aixecar la mà quan no entenc alguna cosa.
Proposo que fem més activitats com la de la poma per exemple, perquè crec que les coses s'entenen molt millor posant-les en pràctica i també perquè fa les classes menys avorrides.
No hay comentarios:
Publicar un comentario